FELTESSZÜK AZ I-RE A PONTOT ?

MERT HA NEM, ITT LEHET ELRONTANI  SOK MINDENT...

Ilyenkor már van, aki saját kezébe veszi a dolgot, mert dekorálni, képet felrakni ő is tud. Van, akinek tényleg nem sok segítség kell. De azt ők sem mind tudják, hogy az új otthonba hol találnak odaillő tárgyakat és azokat hogyan lehet a meglévőkkel összeházasítani. Mivel lehet még elszúrni? Elég sok mindennel,  mert van, aki nem tudja, hogy nem tudja... Nézzünk pár alapvető hibát.

Képek rossz helyen, nem odaillően

Illenek ide?

Nem odaillő képek vannak a falakon, ráadásul  rosszul felrakva. Sem a keret, sem a méret nem ideillő, s bár magát a témát nem látjuk, tuti, hogy nem hálószobába való , amit ábrázolnak. Sőt, tulajdonképen semmit...  Az a pici "bogyó" meg ott micsoda? A láda sem való ide, pedig szép, de nem találja itt a helyét, mintha elmenni készülne - hát meg is értem...

Amúgy ezt a fotót Németországban egy nagyon bájos szállodában készítettem, de zavart, hogy ilyen apróságokon múlott a tökéletesség.  Na és az a  művirág végképp illúzióromboló...  Pedig nagyon mutatós a széles, kék-fehér bordűr. A régi ágy és a kisszekrény egyike sem többezres sorozatgyártott tucatáru, valószínűleg egy közeli manufaktúrában készültek.  Kellemes, otthonos hangulatot árasztanak, biztos sokan befogadnák az otthonukba.

Ez egy vicc úgy, ahogy van.

Ez egy vicc úgy, ahogy van.

Ez a szoba kész katasztrófa mindenestül. Ugye itt is a kép... Valami kis "xir-xart" odatettek, hogy úgy nézzen ki, mintha lenne valami értelme.  Jelentem, nincs.  Túl magasan van, túl kicsi, egy darab, pedig a hálóban piciből legalább kettő kellene, jelentéktelen, nem dekorál de még csak középen sincs.  Szerencsére az ablak is egy keret és azon túl szép a látvány. A kép "legalább" a díszpárnával összhangban van, az is túl apró és páratlan, jobb lenne, ha ott sem lenne. Mennyivel jobban mutatna több méretben!  Amiből sok van, még ha egyformák is, a bőség érzetét keltik, s akár sorba rakják őket,  akár "csokorba" rendezik, mutatósak és vonzzák a szemet. A hozzáértő lakberendező például így csoportosítja a párnákat:

Gardisette párnahegyek 1

Nézd meg, hányféleképpen variálják az arany-vörös, a "sima" arany és a mintás arany anyagokat. Ez  egy másik "nagy titok": a textíliák - az ezeknél sokkal egyszerűbbek is - pazarul felöltöztetik a teret. Akár néhány méter dúsan redőzött, egyszerű lepedővászonból is lehet nagyon mutatós függöny, ha szépen van elrendezve az anyag és  esetleg  érdekes függönyelkötőt is teszünk rá.

érdekes, mutatós kerámia vázák

mutatós vázák, érdekes forma, több méret

Az érdekes formájú vázák háromféle méretben, szépen megvilágítva nagyon mutatósak. A három egyszerű, de annál jobban megválasztott selyemvirág  (érdekes, hogy ezekért odavagyok, pedig amúgy nem vagyok a híve), a jópofa háttér valódi éke lehet egy polcnak vagy (gipszkarton) falfülkének. A melegfehér színhőmérsékletű lámpa lágyan világítja meg ezt a kis kompozíciót. A felülről érkező súrlófény plasztikussá teszi a látványt.  Erre szokták mondani, hogy "A kevesebb néha több".  Nincs túllihegve, csak egyszerűen szép.

Visszatérve a franciaágyas képre, nézd meg, mit sikerült még - ha nem is elrontani, de unalmassá tenni. Mit tippelsz? Írd meg, ha van kedved.
Érdekes kérdés a fotón látható pár lámpa. Elvileg nem lehetne belekötni, hiszen egységes, ugyanabból a lámpacsaládból való mind, ám ebben a formában mérhetetlenül fantáziátlan. A stílusa nem kifejezetten hálószobai, ide jobban illett volna egy textilbúrás változat, ami barátságosabb hatású.

Ez itt újabb 3 versenyző. Az első és a harmadik azért bántja a szememet, mert a dísztárgyak (?)  egész mütyürök és elszórtan vannak, nem csoportosítva.  Mi az a csoportosítás? pl 5-10 gyertyatartó - lehetnek teljesen különböző anyagúak és méretűek, sőt, minél inkább különböznek, annál jobb. Életünk során ritka, hogy valamiből pont ugyanolyat kapjunk vagy vegyünk. A csoportosításnak az a lényege, hogy legyen egy rendező elv.  Mondjuk csak gyertyatartók vagy csak réztárgyak: lehet váza, serleg, szobrocska, ékszeres ládika, akármi. Azért tartoznak össze, mert ugyanaz az anyaguk. Gondoljunk csak a könyvespolcra, ahol lexikon, útikönyv, krimi, regény - eltérő méretűek, vastagságúak, más a borítójuk, mégis jól elvannak egymás mellett. Nyilván azért ott is van koncepció, nem csak oda vannak hajigálva, ahogy sikerül.
Visszatérve az alábbi fotókhoz: a középső kép totál elrontott enteriőr,  csak a bútor darabjai illenek össze, de ezekhez sem a szőnyeg, sem a falszín nem passzol. Pedig nem kellett volna hozzá túl sok, hogy jobb legyen.  A koncepciótlan nappaliban - bár nem tűnik első ránézésre tragikusan rossznak - ha az ember nem lakberendező, igaz, akkor meg sokkal rémesebbekbe is belefut - de fáj azt látni, hogy ugyanannyi - vagy kevesebb!!! pénzből mennyivel ötletesebbet is ki lehetett volna hozni. Láttam a többi fotót is a házról - sajnos nem csodálom, hogy a tulajdonosok elváltak, mert egy stresszes munka után abba a nyugtalanítóan rosszul, célszerűtlenül felépített és berendezett házban csak idegbajt lehetett kapni. Ezek a dolgok tudat alatt is hatással vannak mindenkire, olyan, mint egy drága, de rosszul megvarrt, kényelmetlen ruha.

Peeersze, mindig csak a kritika?! Akkor mi a megoldás, hogy ne rontsuk el?
Ezt egy rövid cikk keretében nem lehet elmondani, hiszen sok összetevője van.

Egy tippet hadd osszak meg Veled: ha lakberendező nélkül vágsz neki, akkor olyan üzletbe menj, ahol legalább több szőnyeget, padlót, függönyt, tapétát, festékmintákat egy helyen meg tudsz nézni egymás mellett.  (vagy 1-2 ezer Ft  letéti díj ellenében kölcsönkéred valamelyiket egy másik boltból, hogy egymás mellett lásd őket)

 

Ez csak a jéghegy csúcsa, de talán némi

rávilágítani, nem okoskodni